W Polsce pojawił się pierwszy niehybrydowy zestaw startowy Rallye 1 WRC

article 4

Mārtiņš Sesks pojedzie niehybrydowym Fordem Pumą w Rajdzie Polski, aby później przesiąść się do samochodu Rally 1 na Łotwie. Na Rajdowe Mistrzostwa Świata w Polsce i na Łotwie, M-Sport uzupełnia swój skład o trzeciego kierowcę, Mārtiņša Sesksa. To właśnie on poprowadzi samochód w ramach zupełnie nowej inicjatywy WRC.

Koniec czerwca będzie niezwykle emocjonujący dla kibiców sportów samochodowych. 27 czerwca rozpocznie się jubileuszowy, 80. Rajd Polski, w którym o główną nagrodę chce rywalizować Mikołaj Marczyk, triumfator sprzed dwóch lat.

Ważna zmiana regulaminie Rally 1

Mārtiņš Sesks w 2023 r. wygrał oba rajdy za kierownicą Škody Fabii RS Rally 2. W 2024 r. zmieni samochód na Forda Pumę Rally 1. W Polsce jednak jego Puma pojedzie bez jednostki hybrydowej. Sesks jest wspierany przez WRC i jest to część większej strategii, która ma pomóc kierowcom przejść z kategorii Rally2 do Rally 1.

Peter Thul z WRC Promoter przyznaje, że chcą przeznaczyć więcej zasobów na to, aby wspierać kolejne pokolenia potencjalnych mistrzów świata WRC i pomagać im w trudnym wyzwaniu, jakim jest przejście na wyższy szczebel w tym sporcie.

Najważniejszym punktem tej strategii jest umożliwienie rywalizowania także niehybrydowych samochodów Rally 1. Wcześniej na tę ewentualność nalegał M-Sport, a od 2024 r. dopuszczenie tych pojazdów znalazło swoje miejsce w regulaminie. To rozwiązanie jest korzystne dla kierowców takich jak Mārtiņš, którzy mogą łatwiej przejść do Rally 1.

Rajd Polski WRC

Rajd Polski to najstarszy (po Rajdzie Monte Carlo) rajd samochodowy na świecie. To zdecydowanie największa i najbardziej prestiżowa impreza w Polsce, jeśli chodzi o sporty samochodowe. Do tej pory najwięcej zwycięstw (cztery) w Rajdzie Polski zdobył Sobiesław Zasada. W 2023 r. 79. Rajd Polski wygrał Mārtiņš Sesks kierując samochodem marki Škoda Fabia RS Rally 2.

Od tego sezonu zmieni się też system punktacji. Załogi będą mogły zdobywać punkty za miejsca zdobyte na sobotnim etapie rajdu, także w niedzielę oraz za czas uzyskany podczas Power Stage.

80. Rajd Polski WRC rozpocznie się w czwartek 27 czerwca 2024 r. i zakończy się w niedzielę 30 czerwca 2024 r. W tym roku zostanie wdrożonych wiele ciekawych zmian oraz nowych tras, przy zachowaniu standardów mistrzostw świata oraz najwyższych standardów bezpieczeństwa, zarówno dla kierowców, jak i kibiców. Mikołajki już po raz szósty organizują Rajd Polski, a wiele odcinków trasy są dobrze znane i lubiane przez kibiców.

Trasa 80. Rajdu Polski

Trasa 80. Rajdu Polski

Trasa WRC liczy 300 km odcinków specjalnych, z czego najbardziej wymagająca będzie trasa zaplanowana na piątek – siedem odcinków trasy trzeba będzie pokonać bez wizyty w serwisie (dopuszczalna będzie tylko zmiana opon w Olecku). Najdłuższy na trasie i zarazem najbardziej widowiskowy będzie liczący 29,4 km odcinek Stańczyki.

W sobotę trasa będzie biegła przez Świętajno (lubiany odcinek w ubiegłych latach), Gołdap czy Czarne. W niedzielę do przejechania będą dwa odcinki specjalne: Gmina Mrągowo oraz Mikołajki. Najbardziej pasjonująco zapowiada się finisz Power Stage oraz ceremonia zakończenia rajdu.

Z rywalizacji wśród polskich kibiców cieszy się triumfator rajdu z 2022 r., Mikołaj Marczyk. Dla niego start przed polską publicznością przynosi wielkie emocje i radość. Nawet w momentach zwątpienia dopingują oni do dodania gazu i pojechania jeszcze mocniej i szybciej. Dla Marczyka Mikołajki kojarzą się niezwykle pozytywnie, na samych Mazurach startował już pięciokrotnie, a w Mikołajkach odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w karierze.

Kim jest Mārtiņš Sesks?

Mārtiņš Sesks to łotewski kierowca rajdowy. Urodził się 18 września 1999 roku.

  1. W 2023 r. zdobył tytuł wicemistrza Europy.
  2. W 2020 r. tytuł wicemistrza świata kategorii Junior WRC.
  3. W 2021 r. drugiego wicemistrza świata w kategorii Junior WRC.

Sesks ma imponujące CV i to właśnie jego osiągnięcia pomogły operatorowi podjąć decyzję o zaproponowania mu debiutu w nowej, niehybrydowej strategii. Rajd w Polsce ma przygotować Sesksa do startu w kolejnym wyścigu na Łotwie.

Rally2 kontra Rally 1

Za nazwą Rally2 kryje się specyfikacja techniczna samochodu rajdowego. To pojazd, który posiada silniki turbo 1,6 l, maks. stosunek mocy do masy 4,2 kg/km oraz napęd na cztery koła. Takie samochody wykorzystuje się mistrzostwach kontynentalnych lub Rajdowych Mistrzostwach Świata. Także w niektórych krajowych zawodach rajdowych można wykorzystywać samochody Group Rally2.

Z kolei Rally 1 to samochód rajdowy wykorzystywany na najwyższym poziomie w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). Samochody Rally 1 zostały po raz pierwszy wykorzystane w sezonie WRC 2022. Te pojazdy mogą startować w dowolnych rajdach indywidualnych za zgodą organizatora.

Nowe pojazdy Rally 1 powstały w ramach odpowiedzi na zmieniające się preferencje klientów marketingowych, postęp technologiczny, promocję zrównoważonego podejścia do ochrony środowiska czy konieczność redukcji kosztów.